Jumaat, Julai 10, 2020

Produk Asmak, Potong Gula...Tak perlu buat topping kek lagi..



Assalamualaikum, panjang juga tajuk kali ini. Kalau anda tengok video, anda akan faham dan tahu bahawa saya tak jual produk tersebut dan saya tak buat review berbayar untuk produk itu, Saya buat video itu sebagai bahan untuk kakak ipar guna bagi promote salah satu produk dia. Banyak sebenarnya produk yang dia jual, tapi kali ini aku hanya nak bagitahu tentang produk yang dikenali sebagai POTONG GULA ini.

Mula-mula aku dengar yang ini adalah sama seperti susu pekat manis tapi tiada gula, aku kurang yakin sebab takkan Asmak keluarkan susu pekat, ye lah Asmak kan rangkaian produk kesihatan dan penjagaan diri. Maka aku tanya lah lebih lagi, produk ini sebenarnya ada kandungan gula yang sesuai untuk mereka yang mengidap kencing manis. Ada 3 jenis, iaitu ASLI, GULA PERANG DAN COKLAT.

Kebetulan petang selasa lepas aku buat mufin coklat cip sebagai menu minum petang, maka saja cuba letak produk ini sebagai topping. Rasa dia sedap, tak manis sangat dan buat mufin kamu lebih lembab. Aku rasa lepas ini kalau buat kek coklat, aku tak perlu buat topping dia lagi...guna ini je sebagai topping. Harga RM6 sahaja satu pek untuk yang coklat. Yang lain aku tak tanya pasal aku tak beli yang lain...hehehehe....

Kalau nak tahu lebih lanjut tentang produk ini maka boleh lah 

Homeschooling sepajang PKP

Assalamualaikum dan selamat pagi. Insyalah 22 Julai 2020, anak-anak yamanaimy akan kembali ke sekolah setelah hampir 4bulan cuti akibat penyebaran covid-19. Apabila bermula sekolah, maka kuranglah akitiviti pembelajaran di rumah. 

Sepanjang tempoh cuti sekolah, anak-anak terima banyak kerja sekolah. Aku sebagai ibu, suka aja walaupun anak-anak ada yang payah nak buat kerja sekolah. Ini kerana sekurang-kurangnya mereka ada aktiviti dan pembelajaran masih diteruskan walaupun mereka di rumah. 

Sepanjang mengajar mereka, Humaira dan Hana dah beberapa kali menitik air mata. Aku tanya kenapa nangis, mereka jawab kenapa "ummu garang sangat." Aduhai anak, Sumayyah dan dafi tak ada nangis. Mereka berdua mengikut sahaja arahan. Memang betul kata orang, ajar anak sendiri lagi mencabar dari ajar anak orang tapi kelebihan ajar anak sendiri, kau boleh rotan bila degil.

Walaupun ummu garang, ummu tetap layan mereka buat aktiviti dari dalam rumah sampai luar rumah.Berikut kita share sedikit aktiviti dalam rumah.


Antara aktiviti yang aku kongsi dalam video adalah:

Menyanyi dan bercerita: Dekat sini aku suruh mereka nyanyi dan dengar lagu-lagu tentang sejarah islam. Kebanyakkan adalah lagu kumpulan raihan seperti 25 rasul, ababil, tihamah, sifat-sifat nabi, Nabi anak yatim dan pelbagai lagi. Setelah nyanyi mereka akan cerita kisah disebalik lagu. Kalau kisah disebalik lagu mereka tak tahu, maka aku lah tukang cerita...(sah-sah banyak mereka tak tahu). 

Finger painting: Bila ummu kata mewarna menggunakan jari, maka seronok sangat anak-anak. Ada pelbagai idea dalam fikiran mereka. Ummu sebenarnya tak jumpa mana berus lukisan mereka. aada yang jumpad berusnya telah kerasa kerana mereka buat cat dinding sebelum raya hari itu. Ini juga merupakan pengalaman pertama buat dafi dalam melakukan finger painting. Risau sangat dia kalau lantai kotor dan tak dapat cuci tangan. Aku kata kat dia kita guna cat air...jangan risau senang saja nak tanggal. 

Lukis dan teka: Ini pun aktiviti yang digemari  mereka. Pertama kali mereka semua buat. Seorang melukis dan seorang meneka. Lepas itu tukar kembali.

Read, write and Translate: ini aktiviti bahasa inggeris. Kebetulan awal PKP aku ada beli Koleksi buku "1 can read". Ada 12 buku semuanya. Maka mereka baca buku ini dan ceritakan apa mereka faham. 

Lawatan Maya ke Zoo: Oleh kerana masa Zoo tak buka masa ini, mereka pun cakap lama sangat tak keluar jalan-jalan, maka kita susun kerusi dan mereka duduk didalam kotak seperti mereka melawat zoo. Siap ada yang jadi pemandu...ini uzayr suka sangat...sebab semua kerusi jatuh kan...

Jalan-jalan Google Earth: Selain jalan-jalan dekat tv, mereka juga ummu pelkenalkan dengan google earth. Semua tempat mereka melawat, tempat pertama adalah balik kampung masing-masing, humaira dan hana balik terengganu, sumayyah balik kedah, dafi balik seremban.

Melukis dan mewarna: Lama ummu tak lukis dekat whiteboard, maka mula lah lukis dan mereka pun ikut...

Aku lupa dah apa lagi yang aku buat dengan mereka, macam banyak sangat. Kalau korang nak curi idea aku untuk buat aktiviti dengan anak-anak silakan...

Mudahnya Minum Kopi Premium bersama Arissto

Mesin Arissto Rm1 vs Mesin Nespresso vs Mesin Dolce Gusto




Harga
Mesin Nespresso berharga Rm599 di website Nespresso.Harga kapsul Rm100 per 50kapsul atau Rm2 perkapsul.

Mesin Dolce Gusto berharga Rm399 di Lazada dan kapsul Rm28 untuk 16kapsul atau Rm1.75.

Mesin Arissto berharga Rm1 sebulan.Promosi PKP percuma 2 kotak kopi dengan harga kapsul Rm17.90-21.60 sekotak atau Rm1.79/Rm2.16 perkapsul.

Waranti jika berlaku kerosakan
Mesin Nespresso -- 2 TAHUN sahaja waranti dan perlu dihantar ke kilang. Lepas 2tahun boleh jadikan dia hiasan kalau rosak.

Mesin Dolce - 2 TAHUN sahaja waranti dan perlu hantar sendiri ke kilang. Lepas 2tahun boleh jadikan dia hiasan kalau rosak.

Mesin Arissto tiada had waranti dan hanya buat panggilan dan ejen boleh bantu ambil dan gantikan.

User friendly
Semua mudah guna hanya masuk kapsul dan tekan untuk rasa biji kopi tidak seperti mesin kopi yang anda perlu masukkan biji kopi.

Cuma mesin Dolce lepas guna kena cungkil keluarkan kapsul😉

Overall bagi peminat kopi premium tapi tak nak lepak kedai Starbucks atau nak berjimat musim PKP boleh cuba dulu Mesin kopi Arissto.

Kalau tak nak guna boleh pulangkan balik😉

Boleh cuba mesin kopi Arissto terhad untuk 10orang pembaca blog saya :

Atau boleh juga terus whatsapp saya di http://www.wasap.my/60196158384


Ahad, Julai 05, 2020

"Budak tak kacau ke kau buat kerja:"

Assalamualaikum.... Soalan itu ditanya oleh mak aku bila aku bagitahu aku dah siap jahit baju kurung untuk humaira dan hana (baju sahaja). Anak aku paling kecik, uzayr anak soleh berusia 2tahun setengah. Sifat anak seusianya adalah sentiasa nak duduk dekat dengan mak terutama yang menyusu badan (melekat kata orang tua-tua).

Siap baju kakak humaira dan hana...uzayr anak soleh main blok..

Sebenarnya Uzayr datang beberapa kali duduk atas riba aku waktu aku jahit. Gulungan benang yang berpusing pada mesin menjadi perhatian dia. Awal-awal nak sentuh juga, aku cakap dengan jelas dan pandang muka dia, "ini bukan mainan adik, adik punya mainan sebelah ummu, ini kerja ummu.". 

Tips: jika kita nak anak dengar dan faham apa yang kita cakap, pandang muka mereka, kalau boleh lihat mata mereka seterusnya cakap dengan suara yang jelas sebutannya. Mulakan dari awal usia. Kalau mula lambat, anak tak nak tengok dah muka kita waktu kita cakap, dia tengok telefon. 

Begitulah cara bagaimana aku berjaya siapkan baju untuk puteri-puteriku sambil melayan anak soleh Uzayr Aqeed. Sebenarnya boleh saja aku bagi telefon dan biar dia tengok youtube tapi jiwa dan mata aku sakit bila dia mengadap benda itu. Sebaliknya aku ganti telefon dengan mainan yang dia suka. 

Selesai masalah uzayr, Uwais dan Syazwan pula bergaduh akibat berebut remote tv. Oleh kerana dah berusia 5 tahun, mereka amat faham bila aku kata aku ada kerja nak buat. Tapi bila mereka gaduh aku pun suruh mereka duduk dekat-dekat, kemudian aku tanya sama ada mereka nak bermaafan atau nak aku ikat kaki dan tangan masing-masing. Mereka memilih untuk bermaafan kerana aku bagitahu kalau ikat kaki tangan, mereka tak dapat nak kemana-mana dan buat apa-apa tapi kalau bermaafan, Allah dan nabi suka, ummu pun suka dan ummu akan peluk. Kanak-kanak dahaga kasih sayang, bila dengar mak depa nak peluk terus setuju nak bermaafan. 

Tips: Beri pilihan kepada mereka walaupun pilihan itu bukan pilihan mereka inginkan. Anak usia 5 tahun ini suka jika mereka berpeluang untuk membuat pilihan, kerana mereka merasa mereka ada kuasa. Tapi akibat kepada pilihan perlu jelas juga agar mereka tidak merasa keliru dan nampak perbezaan akibat setiap pilihan yang mereka lakukan.

Itu sahaja perkongsian kali ini, kisah baju kakak humaira dan hana aku cerita pada entry akan datang, Semoga bermanfaat.

Sis faham perasaan kamu dik..

Assalamualaikum dan selamat pagi. Petang semalam aku ada baca artikel di bawah...


Arwah mak aku, aku panggil cik dan dia pun suka baring kaku di tengah rumah dengan kain telekung. Aku pernah tanya kenapa cik baring sampai tertidur dengan kain telekung. Jawapan yang amat mengerunkan hati tapi hakikat ia benar...

"kita mati nanti macam ini lah, terbaring kaku di balut kain putih, buat macam ni kita rasa diri ini hamba."

Ini merupakan salah satu cara cik mengingati mati. Kitakan digalakkan untuk mengingati mati. Tapi bila mak kau buat hal itu tengah rumah dah tidur senyap. Mahu tak berdebar dan takut hati ini. Kadang-kadang ayah aku turut sama terbaring selepas solat dan mengaji. Bila mereka buat waktu siang aku boleh terima lagi, tapi bila bangun qiyamul lail tengah malam dia buat hal sama... rasanya apa perasaannya pula...

Kisahnya macam ini, aku terjaga tengah malam dalam jam 4pagi dan rasa dahaga. Maka aku turun ke bawah dan niat nak ambil air kat dapur. Mata masih lagi nak tertutup, tetiba tertangkap sekujur tubuh berbalut kain putih terbaring di tengah rumah. Keadaan samar-samar kerana mak ayah aku hanya buka lampu dapur. Dari keadaan mengantuk terus bertukar ke perasaan takut, langkah kaki kaku....tetiba sekujur tubuh itu berpusing dan bersuara... "nie, buat benda cegat situ?" Huh!!! dengar suara baru aku lega, mak aku rupanya. 

Itu sahaja pengalaman sis dengan mak yang suka baring dalam kain telekung. Kain telekung tak pernah warna lain selain putih...