Jumaat, September 29, 2017

Couvade syndrome (sympathetic pregnancy)

Couvade Syndrome atau bahasa mudah, isteri mengandung suami sama dapat alahan.Bukan semua suami akan alami benda ini. Macam wanita mengandung jugak, bukan semua mengalami alahan. Pada aku dan suami, kami sama-sama merasa sorang sikit. Maknanya bukan alahan yang teruklah. Selalunya jika aku yang alami alahan, Mr.Y ok. Kalau Mr.Y yang alami, aku ok. (sebab tue kadang-kadang time mengandung malas nak buat kerja lebih-lebih, kesian Mr.Y kalau kena tempias)

Al-kisah semalam Mr.Y hantar whatsapp bgtahu kaki krem, aku pulak ingat dia krem sebab main sukan ke apa dekat pejabat. Katanya tengah mesyuarat. Krem sampai kena baring dan terpaksa kawan-kawan pejabat tolong. Alamak selalu dapat handle sendiri masalah alahan ni, tapi kali ini teruk bebenar. Seingat aku alahan yang teruk dia alami masa aku pegnant anak pertama. Anak kedua dan ketiga tak teruk mana. Maka malam ni sambil upload design kad nama kita cari maklumat pasal simptom tersebut. Rupanya ada nama, dah nak masuk anak ke-empat baru nak cari info kan...

Apa yang menarik perhatian adalah salah satu rawatan bagi sindrom ini ialah suami terlibat bersama secara aktivif dalam proses isteri mengandung seperti sama-sama pergi checkup, sama-sama hadiri kelas aternatal dan ada disisi isteri ketika proses bersalin.

Maka aku simpulkan, anak pertama Mr.Y alami alahan yang teruk pada anak pertama sebab belum ada pengalaman. Ye lah anak pertama. Alahan pada kandungan anak kedua dan ketiga hanya sipi-sipi kerana sepanjang proses melahirkan anak pertama dan kedua dia ada disisi.Tapi kandungan anak keempat alahan kembali teruk kerana Mr.Y tak sempat berada disisi saat melahirkan anak ketiga, bukan kata Mr.Y je tak sempat, doktor pun tak sempat tengok hanya misi yang ada didepan untuk buat pemeriksaan pendaftaran kononnya.Adakah untuk kali ini kena tahan bagi Mr.Y ada kat sebelah dulu baru bersalin.... tunggu je lah nanti...

Apa pun terima kasih buat kawan-kawan pejabat Mr.Y yang beri rawatan kecemasan yang cepat dan pantas. Boleh jadi sebahagian aktiviti Kesihatan dan keselamatan pekerjaan.

Tiada ulasan:

Catat Komen

Sila komen yang baik-baik