Khamis, Disember 20, 2018

Tips mendapat rezeki yang berkat

Assalamualaikum dan selamat hari rabu.....


Hari ini nak cakap pasal rezeki yang berkat. Kita tidak tahu adakah rezeki yang kita perolehi adalah berkat atau tidak. Tetapi kita perlu sentiasa berusaha mendapatkan rezeki yang berkat. Insyalah apabila memperolehi rezeki yang berkat, segala keperluan hidup akan dipenuhi dan kita dijauhkan dari sifat meminta-minta. Setiap pagi jam 10 pagi akan dengar pepatah ini di tv al-hijrah,

"Rezeki yang berkat itu, sedikitnya cukup, lebihnya dapat diagih-agihkan."

Antara tips nya adalah:


  • Sentiasa bersyukur dengan rezeki yang Allah berikan. Tidak kira lah rezeki itu banyak atau sedikit. Percaya dan yakin bahawa apa yang kita dapat adalah cukup untuk keperluan kita. 
  • Yakin dan percaya bahawa rezeki datang dari Allah bukan dari makhluk lain. Jangan pernah sesekali meminta kepada insan lain untuk rezeki. Manusia dan makhluk lain adalah perantara semata. Berdoa dengan yakin kepada Allah.
  • Tunaikan hak allah, jangan tinggalkan hak-hakNya serta jangan ada sifat melambat-lambatkan hak Allah. Jika kita mempercepatkan menunai hak Allah, maka Allah akan mempercepatkan hak kita.
  • Jaga hati dan keperluan ibu bapa, redha ibu bapa tanda keberkatan rezeki. Elakkan mengeluh depan mereka berkaitan kewangan. Senangkan hati mereka.
  • Uruskan hutang sebaiknya. Jika ada hutang, maka utamakan melangsai sebelum memenuhi kehendak.
  • Rancang perbelanjaan. 

Jom baca doa rezeki halal.....

Gambar encik google




Tiada ulasan:

Catat Komen

Sila komen yang baik-baik