Isnin, Januari 14, 2019

Didikan seorang bapa

Assalamualaikum... Ayah aku jenis yang tak suka bercakap di telefon lama-lama, tapi kalau kena topik maka akan lama lah bual bicaranya. Dibawah adalah salah satu nasihat beliau berkaitan pengurusan kewangan.


Mungkin ada yang tertanya kenapa ayah aku cakap macam tu? ok kisahnya begini....

My lovely sister cakap monthly asb loan agak tinggi dan sedikit membebankan. Maka aku cadang dekat dia rendahkan loan dengan terminate lama dan buat baru. Oleh kerana adik aku ni jenis yang amat solehah (dari sekolah lagi dia jenis nak buat apa-apa akan tanya orang tua even beli dompet), dia pergi call ayah aku dan cakap aku suruh terminate asb loan. Ayah aku tak bicara panjang dengan dia, tapi terus call aku tanya penjelasan. Jenis ayah aku lagi satu tak suka benda terselindung dan biar lelama.

Ayah aku pun ada kata gak, kenapa kita kena buat asn loan sebagai simpanan masa tua. Pertama adalah untuk mendidik diri menjadi bertanggungjawab terhadap komitmen hutang. Kedua sebagai langkah paksaan untuk menyimpan terutama jika kita jenis payah nak simpan sendiri. Asal dapat gaji, habis guna.

Tiada ulasan:

Catat Komen

Sila komen yang baik-baik