Isnin, April 08, 2019

Review: XX-Ray 3


Tentu ramai yang masih ingat dengan filem fiction arahan Aziz M.Osma yang di tayangkan pada tahun 90an. XX-Ray ditayangkan pada tahun 1992, manakala XX-Ray 2 ditanyangkan pada hujung tahun 1995. Masa ni aku masih sekolah rendah, rasa hebat sangat bila orang Malaysia boleh hasilkan filem sains fiction macam ni.

Hari ini aku layan sekuel XX-Ray 3 pulak dengan anak-anak. Best part is....dorang seronok tengok dan tak berganjak. Satu kelemahan aku bila tengok dengan anak-anak ni adalah kena jadi tukang terjemah dan beri penerangan. "ummu, probe tu apa?" "Acu, kenapa dia laju?" "ummu,perempuan tu nama lana. Cantikan dia?" "Ummu, dia tulis apa?" "dia pakai topi apa?" "Dia cakap bahasa apa?" Maka jom tengok sinopsis nya apa...

Sinopsis Filem XX Ray III

XX Ray III mengisahkan tentang tiga anak muda iaitu Rayyan (pelajar fizik), Sam (pelajar kejuruteraan zarah) dan Lana (pekerja rahsia syarikat perindustrian yang berpengkalan di Jordan/sempadan Israel) dalam misi untuk menyelamatkan kerajaan Malaysia daripada disabotaj oleh seorang hartawan muda, Rosman yang mengancam untuk mengulangi insiden kehilangan kuasa tenaga elektrik di seluruh negara yang pernah berlaku pada Ogos 1996.
Insiden tersebut disebabkan wormhole (lohong ulat) yang menyerap kuasa utama tenaga elektrik dari stesen jana kuasa di Paka, Terengganu. Lohong ulat terjadi adalah berpunca dari sebuah probe yang tidak dikenali dari angkasa lepas.
Bapa Rosman, Tan Sri Ismail telah mengambil probe tersebut dan menyembunyikannya. Hakikatnya Ace Motion Pictures Sdn. Bhd itu bakal probe tersebut adalah salah satu daripada ribuan probe yang diprogramkan untuk membuka stargate terbesar dan menyerap tenaga matahari untuk dihantar semula ke alam semesta lain.
Ketiga-tiga anak muda itu kemudiannya mencari buku nota yang ditulis oleh Profesor Amir (seorang tokoh ‘urban legend’) yang dipercayai mempunyai jawapan untuk mengawal probe berkenaan dan seterusnya menyelamatkan sistem solar. 
Yang menarik nya...
Lagu latar yang digunakan sewaktu Hang Tuah dan Prof Amir nak buka perisai adalah lagu mentera semerah padi nyanyian M.Nasir...Budak-budak semangat time lagu ni...siap tanya hang tuah berjoget ke tu? Aku balas dia buka bunga silat lah. Habis cerita Hana dan Sumayyah tanya pasal lagu mentera semerah padi...aku pun buka youtube dan dorg layan video lagu ni. Jom layan sekali lagi..

 

Selain lagu mentera semerah padi, lagu kualiti juga menarik perhatian budak-budak ni. Bahagian lagu ini keluar menarik lah jugak ditambah sedikit kelakar. Bayangkan dunia tengah nak hancur boleh di nyanyi lagu kualiti buat live video dekat FB. Mungkin kerana lirik dan aksi yang ditunjukan menarik minat anak-anak. Kalau ada antara korang yang tak tahu macam mana lagu kualiti..ini aku share video you tube nya..


Itu saja perkongsian kali ini... sesuai cerita untuk tontonan family...


2 ulasan:

Sila komen yang baik-baik