Ahad, Julai 21, 2019

Family Gathering~Sulaiman Street, Kampung Baru...

Pemandangan dalam kedai.

Malam Khamis lepas ayah, ummi dan iffah datang ke KL. Selama di Kl mereka duduk dekat Regency hotel, dekat sangat dengan rumah mertua aku ini. Hotel regency kira belakang pasar chowkit dan sebelah sekolah agama kakak humaira dan tadika islam hana. Petang jumaat, mereka jalan kaki sahaja datang rumah mertua aku ni.

Kitaorang adik beradik yang ada sekitar Kl memang dah plan nak makan malam dengan ayah hari jumaat tersebut. Maka tugas mencari kedai makan yang best, sempoi dan sesuai untuk lepak-lepak bersama keluarga diserahkan kepada aku dan Mr.Y.

Mula-mula ktorg pilih beberapa kedai di sekitar medan selera Kg.Baru tapi macam jauh pulak dari hotel di tambah dengan masalah parking. Maka kami mencari kedai makan dekat sikit dengan hotel iaitu Sulaiman Street. Buka Fb Sulaiman Street macam best je tempat nya, makanan pun macam-macam ada. Tapi sedikit hampa apabila sampai hanya 6 gerai yang buka termasuk gerai air. Lagi 4 gerai tutup. Salah satu yang tutup adalah gerai char keow teow, hampa Ummu nor nak makan char keow teow.

Ini lah sulaiman Street.

Pemandangan depan kedai


Oleh kerana aku sampai awal, maka aku book lah tempat bawah sahaja, kalau book atas nanti payah pulak anak-anak berkejaran. Sementara tunggu yang lain sampai aku dapat whatsapp dari Anisah tanya lokasi, maka kita share live location. Rupanya ada kisah dalam kereta abang aim. Abang aim tanya kak Long dan anisah apa nama kedai, Mereka jawab 'sulaiman street'. Abang aim kata tahu lah sulaiman street, memang rumah ini dekat jalan sulaiman. Rupanya abang aim tak dapat tangkap yang nama kedai memang "sulaiman street' dekat jalan sulaiman.

Apabila geng anak-anak sampai, maka seronok sangat lah mereka berlari-lari. Kami pun order lah makanan, kebanyakkan pesan makanan barat kecuali abang aim pesan makanan selatan.

Swafoto beramai-ramai oleh Mr.Y

Gambar oleh staf Sulaiman Street. Total semua ada 10 oeang dewasa, 6 orang kanak-kanak dan 2 orang bayi. Maka bayangkan lah kepanjangan meja yang kami duduk.

Pada pendapat aku perkhidmatan yang diberikan 5bintang sebab ada seorang staf ni macam dipertanggungjawab untuk meja ktorg.  Anisah siap tanya, "aini, booking meja sekali dengan pelayan ke?" Aku jawab, "mungkin lah kot." Banyangkan semua order dapat sebagaimana yang diingini, siap dia tanya beberapa kali ada yang belum dapat. Kitaorang nak bergambar dia tolong ambik. Dan yang penting sangat family friendly staf-staf nya, 6 orang kanak-kanak bergurau senda, lari-larian dan bising bingit di layankan aja, tak di marah atau disuruh duduk diam. Sebagai parents, aku suka lah suasana macam ni. Sebagai parents juga kami kena pastikan anak-anak bermain tak mengganggu staf-staf buat kerja. Jangan laluan itu dia nak bawak makanan, ko biarkan anak berlari disitu. Kalau jatuh makanan panas atas anak, siapa susah, kamu sebagai mak pak jugak kan.  Alhamdulillah jugak, anak-anak ini diajar apabila makanan sampai mereka kena duduk diam dan makan dahulu. Maka relak lah sikit mak pak makan sebab anak-anak join makan sama. Kalau anak-anak tak di ajar duduk makan sama-sama, tak tenang jugak mak pak nak makan. Maka secara am nya, suasana aku beri 4.5 bintang sebab aku tak suka kepada apa saja jenis asap. Kami pergi lepas isyak, sebelum pukul sepuluh ruang udara belum berasap tapi apabila orang mula ramai, pelanggan yang hisap shisha pun bertambah, maka ruang udara menjadi kabus sedikit. Kalau tak berasap sampai siap kami balik aku bagi 5 bintang dah.

Kalau tanya bab makanan, aku beri 3.5 bintang sebab banyak gerai tutup dan portion makanan yang pada pendapat aku sedikit tak padan dengan harga. Tapi ia masih berbaloi sebab sedap lah. Ini aku punya pendapat makanan western lah, abg aim pun kata makanan selatan dia ok. Harap akan datang kalau pergi lagi, buka semua gerai, insyalah akan beri makanan 5bintang sebab kak zu kata makanan lain sedap jugak sebab itu dia suka makan dekat situ.

Itu lah review aku pasal sulaiman street. Kesimpulan berbaloi untuk buat family gathering kat sini. Adakala kita berkumpul dikedai bukan sekadar makanan yang kita nak sedap, tapi suasana yang family friendly pun penting.

Tiada ulasan:

Catat Komen

Sila komen yang baik-baik