Sabtu, Julai 06, 2019

Tips anak duduk diam untuk perjalan jauh atau jem

Tips anak duduk diam untuk perjalan jauh atau jem. Assalamualaikum dan salam semua. Setiap ibu bapa pasti pernah menghadapi situasi dimana anak sukar duduk diam dalam kereta. Ini cara saya nak bagi anak diam.
  • Sebelum naik peringatkan anak-anak untuk berkelakuan dan duduk diam dalam kereta. Bagitahu rapa yang bakal berlaku jika mereka tidak duduk elok. 
  • Masuk kereta, perkara pertama adalah keselesaan dan keselamatan. Dah lengkap kita pun ajak anak-anak sama baca doa naik kenderaan. Sekarang mereka suka ikut lagu omar hana naik kenderaan. 
  • kalau boleh dalam kereta tu bawak masuk mainan, buku atau barang kesukaan mereka. Jangan yang terlalu besar, nanti tak selesa pulak anak nak main. Macam uwais suka robot atau kereta, kakak humaira sketch book atau buku cerita, manakala hana lebih kepada alat mainan gegirl lah.  Uzayr buat masa ni lebih kepada bentuk nyanyian.
  • Bahagian paling utama adalah ajak anak berborak. Kenapa sebab waktu ni, mereka tak ada tempat lain nak lari. Mereka lebih fokus kepada persoalan yang kita utarakan. Waktu ni juga selalu aku guna untuk buat hafazan dengan anak-anak. 
  • Dah borak banyak, main robot mesti lapar dan dahaga. Maka bekalan biskut atau roti dan air amat penting. Aku jarang sangat bawak bekal keropok jajan atau gula-gula dan seangkatannya ke dalam kereta. 

Itu je lah tips yang aku guna pakai buat masa ini. Rasanya pengalaman balik raya dari terengganu ke Kuala Lumpur baru-baru ni paling mencabar sebab hana siap ajak patah balik rumah Toki. Lama kami sangkut nak lepas tol karak, dekat 2jam lebih jugak lah. Bila mana tak bagi gadjet dalam kereta, pandai pula mereka main doktor-doktor, jual-jual dekat belakang. Apa saja lah anak, asal kamu semua tak meragam dan merengek. Ramai antara sahabat yang terpaksa ada persinggahan kerana anak merengek dan meragam sewaktu perjalanan pulang dari berhari raya lepas.
Perjalanan balik ke Kuala Lumpur yang meletihkan tapi seronok pulak sebab dapat luangkan masa berkualiti dengan anak-anak. 


Tiada ulasan:

Catat Komen

Sila komen yang baik-baik