Ahad, November 10, 2019

Dialog Kualiti Kemenjadian Murid siri 2/2019



Dialog Kualiti Kemenjadian Murid siri 2, Sekolah Kebangsaan Kampung Bharu telah diadakan pada 5 november 2019. Oleh kerana Uzayr tidur awal hari tersebut maka awal lah ummu pergi sekolah kakak humaira.  Gambar kat atas ayah Sumayyah tengah jumpa cikgu. Itulah cikgu Nasuha, Guru kelas Kakak Humaira.

Baca Juga: hari bicara akademik

Masa tahu ada dialog kualiti, macam-macam hal bermain dalam kepala ummu. Tapi tak apalah kita simpan tepi bagaimana perkembangan kakak Humaira di sekolah. Apa yang nak di tekan disini adalah kepentingan sahsiah pelajar. Zaman kita dulu hanya perkembangan dan penilaian akademik yang dilakukan, manakala perkembangan sikap dan sahsiah pelajar tidak dilaksanakan. Kira suatu yang bagus apabila pelajar tidak lagi dinilai berdasarkan pencapaian akademik semata. Sebaliknya pencapaian akademik perlu seiring dengan pencapaian sikap dan sahsiah pelajar. Sikap dan sahsiah pelajar dilakukan secara berterusan melalui amalan harian dan perlakuan dalam kelas.

Ini penilaian dilakukan..ada 6 tahap. Kata cikgu belum ada yang dapat tahap 6 sebab terbaik sangat tahap 6 tu...
Dalam banyak-banyak benda yang dilaporkan aku tertarik kepada satu bahagian yang memaparkan bilangan amalan baik dan bilangan kes. Bilangan amalan baik adalah perbuatan baik yang pelajar lakukan sepanjang sesi persekolahan. Bilangan ini akan bertambah dan dibawa sehingga darjah 6 walaupun pelajar berpindah ke sekolah lain. Manakala bilangan kes pun sama akan dibawa dan bertambah sehingga pelajar darjah enam. Nasihat cikgu hari itu harap-harap tak adalah kes sehingga darjah enam.

Tiada ulasan:

Catat Komen

Sila komen yang baik-baik