Sabtu, April 25, 2020

Sedekah perlu tunjuk atau sembunyi?

Beberapa hari ini kita disajikan dengan kisah sedekah yang dibuat oleh ustaz ebit lew dan dikencam oleh ustaz abu syafiq. Secara amnya aku memang sokong apa yang dibuat ustaz ebit lew dan aku amat tidak bersetuju dengan apa yang dilakukan oleh ustaz abu.

Kes ini menjadi sangat panas sehingga 4 orang ustaz terkenal membicarakanya dari rumah masing-masing...

Anda dengar dan nilai sendiri....

Pada pendapat aku lah, apa yang ustaz ebit buat adalah suatu yang amat baik. Seperti yang dia kata kalau kita tak mampu membuat kebaikkan, jangan kita menjadi penghalang kepada kebaikan. Anda boleh cari info kekayaan ustaz ebit, dia bukan seorang yang tak berduit tapi seorang ahli perniagaan yang berjaya. Maka tak ada isu dia nak guna duit sumbangan orang ramai untuk keperluan diri dan keluarga. Oleh kerana rakyat malaysia ni suka membantu maka mereka asyik bertanya ustaz macam mana nak sertai ustaz berbuat kebaikan. Disebabkan itu ustaz ebit wujudkan akaun sumbangan. Apabila melibatkan sumbangan orang ramai, apa yang dilakukan dengan wang tersebut perlulah dihebohkan di media sosial agar tidak timbul fitnah. KATA-KATA FITNAH ITUKAN LEBIH TAJAM DARI MATA-MATA PEDANG.

Manakalah tindakkan ustaz abu syafiq yang menyelar aktiviti ustaz ebit secara terbuka dimedia sosial adalah tidak patut. Sepatutnya sebagai serang ustaz selebriti (aku tak kenal pun ustaz ni sebelum ini), anda kena tahu apa anda buat masyarakat akan perhatikan. Tak puas hati atau setuju dengan tindakan ustaz ebit...berhubung terus dengan ustaz ebit...Sebelum ini dia ada meyatakan bahawa kenyataan dia di FB tidak ditujukan kepada ustaz ebit tapi kenapa status seterusnya bercanggah. Aku awal ingat FB ustaz ini kena hack....

Nampaknya isu ini hanya dia ambil pusing oleh netizen dan ustaz abu. Ustaz ebit aku lihat mengambil langkah lebih tenang dan tidak cepat melatah. Seperti mana perwatakan dia yang kita perhatikan selama ini. Tenang dah penuh kelembutan seorang muslim.

Tiada ulasan:

Catat Komen

Sila komen yang baik-baik