Rabu, April 01, 2020

Tahniah DIn & Wani - Pernikahan Conv-19

Assalamualaikum. Alkisah kami adik beradik yang jauh ini teruja lah apabila adik nak kawen. Adik lelaki pertama kot dalam keluarga yang akan menamatkan zaman bujang. Tetapi apabila Perintah Kawalan Pergerakan dilaksanakan, semua kami adik beradik perempuan tidak dapat pulang ke kampung.

Ayah adalah orang yang bertanggungjawab dalam membuat keputusan kami balik atau tidak. Hakikat hati kami meronta nak balik tapi dalam masa sama kami risau andai kami menjadi pembawa virus. Kami sedar kami berada di kawasan zon merah bagi virus conv-19. Setelah beberapa perbincangan kami lakukan, maka ayah bersuara,

"mung sema pakat dop payah balik lah, kan balik ramai-ramai gi majlis kena halau dengan tok kodi je, hok nok kawen ni dop apa lah...tetap nikoh gok, wali saksi sema ada dah sini. Mung sema duk rumoh masing-masing diam-diam. Nanti ayoh kabo ke din, insyalah faham din tu."

Walaupun ada yang bersuara minta di tangguhkan dengan alasan tak kan tak nak tengok adik kawen, tapi apabila kami adik beradik sebulat suara mengatakan teruskan sahaja pernikahan maka mereka tidak mampu berbuat apa. Kami tangguh majlis kenduri.



Tiada ulasan:

Catat Komen

Sila komen yang baik-baik