Khamis, November 05, 2020

E-book ke-2 dari Srikandi Saham - Trade What You See Prequel

Assalamualaikum... Sebelum ini aku ada cerita pasal e-book dari srikandi saham yang amat mudah nak difahami oleh orang biasa, orang yang bukan dalam bidang saham dan pelaburan. Alhamdulillah aku belum baca sampai habis tapi dah 75% e-book aku berjaya baca. Kenapa lama sangat masa aku ambik nak baca e-book yang hanya 122 muka surat sahaja? Sebab aku nak faham betul-betul apa yang nak disampaikan. Kalau nak faham betul-betul aku kena buat catatan apa yang aku faham. Belum habis hadam buku 1, srikandi saham dah keluar e-book ke-2. Aku pun tau pasal e-book ke-2 ini melalui Mr.Y. Apa dia cerita dalam e-book ke-2 Trade What You See Prequel? 

Sebelum aku cerita apa yang ada dalam e-book kedua srikandi saham, aku nak share lah sikit apa ilmu aku dapat dari e-book pertama srikandi saham setakat yang aku baca ye. 

  • Pengenalan Srikandi saham cerita bagaimana dia bermula dan kenapa dia memilih untuk bermain saham walaupun modal kecil. Ini menarik sebab bukan semua ada modal besar nak mula main saham. Tapi dia tak suruh kita main beli sahaja saham.
  • E-book pertama Srikandi Saham banyak kongsi kajian kaunter yang dia buat, bagaimana nak buat kajian kaunter. Antara kaunter kaunter yang disentuh adalah Ucrest, keyasic, Perdana, Uzma, Hibics dan lain-lain.
  • Pertama kali aku dengar dan faham apa itu "buy on rumours, sell on news" dan perkaitan sentimen semasa dengan sektor mana yang akan beraksi. Masa awal pandemik covid-19, sentimen harga minyak jatuh giler-giler untuk kita orang biasa. Tapi bagaimana dengan pasaran saham? Dalam ini ada diceritakan.
  • Nak melabur kena ada trending plan. Nak buat trending plan kena tahu kaunter itu buat apa. Maka kena buat kajian kaunter. 
  • Dato' Awang Daud Bin Awang Putra, siapa dia? Korang kenal? Aku tak kenal sebelum baca, dah baca e-book Srikandi Saham baru kenal sikit. Kenapa beliau dikatakan insan yang ada sentuhan emas dalam Bursa Saham? E-book pertama Srikandi Saham turut berkongsi tentang individu penting dalam pasaran saham malaysia. Bagaimana rutin seorang pelabur berjaya turut dikongsikan.
Rasanya cukup 5 dulu apa aku dapat dari e-book trade what you see. Kalau anda nak tahu lebih lanjut jangan segan-segan klik link sini atau banner kat bawah.


E-book ke-2 Trade What You See Prequel dari Srikandi Saham pada aku adalah sambungan kepada buku 1. Kenapa? Bila baca buku pertama, aku fikir dia ni asyik cerita pasal kajian kaunter, plan pelaburan, syarikat-syarikat di bursa Saham, tapi tak ada cerita 

  • bagaimana nak mula?
  • dekat mana nak daftar?
  • apa jenis akaun saham yang ada?
  • kena pergi kaunter ke setiap kali nak beli saham? Sekarang musim covid-19 memang payah nak gerak ke sana sini...tak boleh beli saham guna online ke macam guna Maybank2u?
Rupanya segala persoalan itu ada dalam buku kedua iaitu Trade What You See Prequel.


Pelaburan saham adalah salah satu income yang pada aku mudah untuk surirumah buat kalau faham dan pandai. Maka nak faham dan pandai kita kena belajar dulu, jika baca tak faham bertanya kepada yang lebih faham. Sejak pandemik covid-19 melanda dunia, banyak sahaja sifu-sifu saham yang muncul. Pilih sifu yang betul-betul diyakini dapat membantu ye...Sekian sahaja perkongsian kali ini.


1 ulasan:

Sila komen yang baik-baik