Isnin, Ogos 23, 2021

Nasi Arab Tak Sengaja, Guna Bahan-Bahan Dekat Dapur Je Tapi Sedap.

Assalamualaikum dan selamat pagi. Semalam konon nak buat nasi ayam, tetiba rasa macam jemu pula buat nasi ayam...tetiba tercari resepi buat nasi arab... jumpa beberapa resipi maka kita gabungkan dia ikut kesesuaian bahan yang ada kat rumah. Oleh kerana kita telah ubah suai resipi maka kena simpan sini untuk kegunaan masa akan datang.



Stok Ayam

9 ketul ayam (sekor ayam potong 12)
1 Biji bawang besar 
1 Biji Tomato
1 sk jintan manis
1 sk lada hitam
1 sk biji ketumbar
3 Biji buah pelaga 
1 Batang Kayu manis
1/2 sk Serbuk kunyit
1 sk Rempah kurma
2 sudu minyak masak
Sedikit garam

Masukkan semua bahan di atas ke dalam periuk bersama air yang banyak. Kita akan gunakan air rebusan tersebut untuk masak nasi dan buat sup nya. Rebus sampai ayam masak.

Ayam Bakar Madu

1sk serbuk kunyit
2 sm Madu
2 sm Minyak

Ayam yang telah masak di tos keluar dan diperap dengan kunyit dan madu (aku guna madu kurma merah Asmak-madu itu je yang ada). Perap dalam 10minit sahaja. Sebelum masuk airfryer sapu ayam dengan minyak (Aku guna minyak zaitun asmak). Tujuan untuk dapat ayam bakar yang nampak dan rasa juicy. Dah cukup masa perap bakar pada suhu 150 api atas sahaja selama 15-25minit. (nampak ayam dah berkilat.. boleh lah angkat sebab ayam tu dah masak sebenarnya)

Kita kena galakkan anak-anak makan sayur

Nasi 

1 Biji Bawang besar
1 inci Halia
3 sekawan (kayu manis/bunga cengkih/bunga lawang)
1 sm minyak sapi
1 sm minyak zaitun
3 cawan beras (basuh dan toskan)
4 cawan air rebusan ayam yang kita sediakan awalnya tadi

Panaskan minyak sapi bersama minyak zaitun. (Kalau tak ada pakai majerin atau planta pun ok dengan minyak masak biasa). Setelah panas, masukkan bahan2 hiris dan 3 sekawan td.. Tumis smpi garing yer.

Masukkan beras.. Gaul bersama bahan tumis…Tumis sehingga garing.. Baru nasi sedap.

Last masukkan  air rebusan ayam td.. Masukkan dlm periuk, masak nasi macam biasa.

Salsa/sambal arab

Cili api
Cili besar
Tomato
Bawang putih
Mix Herbs
Garam sedikit
(blend semua bahan diatas perah sedikit jus lemon)

Salatoh

Tomato
Timun
Bawang besar
(potong kiub bahan2 diatas)
Gaul semua bahan dlm 1 bekas. Letak sedikit gula dan garam. Perah sedikit lg jus lemon dan tabur biji Habbatusaudah (dapat sekali dengan pembelian madu Asmak). Siap!

Ulam 

Daun salad
Lada hijau
Timun jepun
(bahan ulam ini ikut suka lah nak banyak mana dan apa jenis)


4 ulasan:

Sila komen yang baik-baik