Memaparkan catatan dengan label ibubapa moden.. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label ibubapa moden.. Papar semua catatan

Selasa, Februari 25, 2020

Ustazah disuruh merangkak depan murid...apa nak jadi ni...

Hari ini kita ditularkan dengan video seorang ustazah...ye seorang ustazah yang mengajar agama disuruh merangkak di dalam kelas dihadapan murid-murid lain. Pada awalnya hati ini panas semacam bila tengok video tersebut. Persoalan yang wujud dalam kepala otak aku...

kenapa sampai macam itu sekali? 
Kenapa ustazah itu buat apa nak budak itu suruh?
Kenapa  pelajar lain tak cedera?
Kenapa Adila yang dikatakan sebagai bukti anak dia cedera akibat merangkak itu tak datang?
Kenapa tak bawa anak datang sama?
Kenapa ustazah yang lagi satu tak halang ustazah tersebut dari mengikut suruhan mak budak tu?
Kenapa ada pelajar yang ikut ustazah itu?

Kalau kurang tengok dan perasan yang ikut ustazah merangkak adalah pelajar-pelajar besar. Pelajar kecik semua duduk di kerusi.

Pada pendapat aku sebagai parents, walaupun anak kita betul dan ustazah bersalah...tetap tidak patut memalukan seorang guru sebegitu...itu kalau anak kita betul...yakin ke kita anak kita betul? Betul ke anak kita tak menipu? Cukup ke kenyataan atau saksi dari seorang sahabat anak? Jawapan aku, tak cukup kenyataan seorang saja sahabat anak untuk menyatakan anak kita betul. Mungkin anak kita cedera akibat benda lain.
Hakikatm ibu bapa akan cuba melindungi anak sebaik mungkin tapi jangan sampai melampaui batas. Apabila dah buat cikgu macam tu, ambil video, sebarkan...mak tersebut telah memalukan diri sendiri, telah meminta orang ramai mendoakan yang tidak elok bukan untuk diri dia sahaja, tapi turut doakan anak dia.

Harap kerajaan ambil tindakan.... Guru sepatut di hormati...

Aku tak nak share video tersebut sebab aku malu sebagai bekas pendidik dan sebagai ibu. Maka pada akhirnya hati ini menangis bagi pihak guru dan anak tersebut.