Isnin, April 29, 2019

Sedekah: R&R Seremban

Bergambar sebelum balik KL
21 April 2019 (Ahad)

Kami behenti di R&R untuk lunch dan solat jamak zohor dan asar. Semasa nak ke surau adalah pak cik mualaf mintak sedekah. Tetiba kakak humaira tanya pasal balace beli makanan lunch tadi...ummu pelik, dia nak buat apa...bila tanya dia tunjuk dekat pakcik minta sedekah. Hana tengok kakak beri sedekah, maka dia pun nak beri. 

Sementara tunggu abi solat dan nenek ke tandas, ummu tanya anak-anak solehah kenapa mereka nak beri duit dekat pakcik tadi. Jawapan mereka, kesian pakcik tu, Allah suka kalau beri sedekah kan. Boleh pahala.

Ummu bangga anak-anak ada sifat suka memberi. Semenjak memasuki usia 7 tahun sifat suka memberi kakak Humaira makin ketara. Saat hari lahir sepupu-sepu, dia sibuk mengira duit tabung. Ummu tanya kenapa kira, dia kata nak beli hadiah buat sepupu-sepupu. Ummu ada sifat jahat dan menyakat sikit. Ummu kata kat dia, kenapa nak beri hadiah dekat mereka. Dorg bukan beri pun hadiah birthday kakak. Kakak jawab, "biarlah kakak nak bagi sebab kakak nak dorg gembira. Kakak tak dapat hadiah dari dorg tak apa lah, kakak nak bagi bukan dorg mintak. Mungkin dorg lupa or tak ada duit." Ummu pun izin kan...tapi dengan syarat hadiah jangan melebihi rm10 sebab wang kakak simpan untuk kegunaan lain jugak. 

Nampaknya ummu kena standby duit dlm beg utk kecemasan kakak memberi.


Jumaat, April 26, 2019

Solat Musafir : Masjid Al-Rashidun Alor Gajah

20 April 2019 (Sabtu)
Selepas menempuh perjalanan yang penuh jem menuju ke Melaka akibat lori terbakar, kami singgah solat di masjid Al-Rashidun Alor Gajah. Asalnya nak lunch dekat kedai dalam kawasan masjid tetapi hari tersebut semua kedai dalam tutup kerana masjid menjalankan karnival waktu pagi. Agaknya semua bahan jualan habis. Maka kami ambil keputusan solat dahulu. Anak-anak setuju sahaja mengikut. Sampai tempat wuduk Kakak Humaira dan Kakak Hana cakap nak ambil wuduk jugak. Mereka kata nak solat jugak. Alamak!!! macam mana nak solat, semua tudung orang besar...mujur dalam beg ummu ada standby stokin untuk kecemasan macam ni tapi ada satu sahaja. Pakaian anak-anak pun proper..mereka pakai seluar dengan t-shirt lengan panjang dan tudung. Maka ummu berilah stokin dekat kakak Humaira, Kakak Hana berjaya ummu pujuk untuk layan Uwais main dalam masjid. Salah satu sebab kenapa aku rasa masjid ini best, sepanjang kami singgah yang dah beberapa kali, kami tak pernah ditegur kerana anak-anak berlari di ruang belakang tempat solat. Terasa macam duduk dekat dalam surau al-mustaqim sibu pun ada. Maka hari itu kakak solat mengikut ummu. Solat jamak zohor dan asar. Usai solat, hana datang bgtahu...lain kali jangan lupa bawak stokin untuk dia juga. Kakak pulak cakap dia gembira. Ummu tanya kenapa kakak gembira. Jawapan yang akan menyentuh hati mana-mana ibu bapa. "Kakak dapat solat dengan ummu dan nenek dekat masjid, nanti kalau jalan-jalan kakak tak tinggal solat lagi. Allah mesti sayang dan dapat pahala."

Semoga semua anak-anak ummu abi suka kepada rumah Allah dan tetap kuat keimanan.

Jom tengok maklumat asas pasal solat musafir...

APA ITU SOLAT JAMAK?

Menurut JAKIM, takrifan solat jamak terbahagi kepada dua, iaitu:
1. Jama’ Taqdim iaitu mengerjakan solat Zuhur dan solat Asar dalam waktu Zuhur atau solat Maghrib dan solat Isya’ dalam waktu Maghrib.
2. Jama’ Ta’khir iaitu mengerjakan solat Zuhur dan solat Asar dalam waktu Asar atau solat Maghrib dan solat Isya’ dalam waktu Isya’.

APAKAH SYARAT SOLAT JAMAK?

UNTUK SOLAT JAMAK TAQDIM:

1. Hendaklah bersolat secara tertib iaitu mendahulukan solat Zuhur daripada solat Asar dan solat Maghrib daripada solat Isya’.
2. Hendaklah niat Jama’ Taqdim di dalam solat pertama sebelum salam tetapi yang afdhalnya di dalam takbiratul ihram.
3. Berturut-turut di antara solat yang dijama’kan itu.
4. Berkekalan pelayaran atau perjalanan itu hingga takbiratul ihram solat yang kedua.
5. Berkeyakinan adanya waktu solat yang pertama (Zuhur atau Maghrib) berkekalan sehingga didirikan solat yang kedua (Asar atau Isya’).

UNTUK SOLAT JAMAK TAAKHIR:

1. Hendaklah berniat jama’ dalam waktu pertama iaitu Zuhur atau Maghrib.
2. Berkekalan pelayaran atau perjalanan hingga memberi salam solat yang kedua.

BAGAIMANA CARA DAN CONTOH NIAT SOLAT JAMAK?

UNTUK JAMAK TAQDIM:

1. Jama’ Taqdim Empat Rakaat

أصلي فرض الظهر اربع ركعات مجموعا إليه العصر اداء لله تعالى

(Sahaja aku solat fardhu Zuhur empat rakaat dihimpunkan kepadanya Asar tunai kerana Allah Taala)
2. Niat Jama’ Taqdim Beserta Qasar

أصلي فرض الظهر ركعتين قصرا مجموعا إليه العصر اداء لله تعالى

(Sahaja aku solat fardhu Zuhur dua rakaat dihimpunkan kepadanya Asar tunai kerana Allah Taala)

UNTUK JAMAK TAAKHIR:

1. Jama’ Ta’khir Empat Rakaat

أصلي فرض الظهر اربع ركعات مجموعا إلى العصر اداء لله تعالى

(Sahaja aku solat fardhu Zuhur empat rakaat dihimpunkan kepada Asar tunai kerana Allah)
2. Niat Jama’ Ta’khir Beserta Qasar

أصلي فرض الظهر ركعتين قصرا مجموعا إلى العصر اداء لله تعالى

(Sahaja aku solat fardhu Zuhur dua rakaat dihimpunkan kepada Asar tunai kerana Allah)




Khamis, April 25, 2019

Nur 2

Assalamualaikum dan selamat pagi. Minggu ini adalah minggu last cerita nur 2 disiarkan di TV3 dalam slot samarinda. Maka dengan berlangsungnya episod 12 malam tadi, berakhirlah drama yang menjadi bualan ramai. Antara watak yang mengambil kepopularan adalah watak ustaz hamidi. Manakala watak antogonus yang baru muncul juga adalah julia. Ok aku tak layan pun cerita ni. Tapi semua plot aku tahu apabila ramai yang post pasal cerita ini dekat FB dan insta.

Baguslah dah habis cerita ni...maka bulan puasa boleh lah kita fokus kepada solat terawih malam-malam ye...

Bye Bye Nur 2....

Khamis, April 18, 2019

Saya nak sponsor hadiah...

Setelah beberapa kali memenangi hadiah giveaway dan contest, maka wujud perasaan rasa nak sponsor hadiah pulak. Nak anjur giveaway or contest kita rasa macam tak mampu nak buat je. Ada antara sahabat blogger nak cari sponsor hadiah untuk contest or giveaway tak? Kalau ada jangan segan malu nak contact kita ye...

Hadiah Random Giveaway by Mieza S

Assalamualaikum dan selamat pagi...hadiah giveaway ni dah dapat last week...tapi baru hari ni nak upload. Terima kasih Mieza S buat contest ni...